
1. Moses Hogan: I’m Gonna Sing ’til the Spirit Moves in My Heart
9. William L. Dawson: Soon Ah Will Be Done
10. Philipp Lawson: Down to the River to Pray
I’m Gonna Sing – a Vox Insana Kamarakórus spirituálé lemeze
1. Moses Hogan: I’m Gonna Sing ’til the Spirit Moves in My Heart
2. Moses Hogan, Edwin B. Hogan: God’s Gonna Set This World On Fire
3. Moses Hogan: Abide with Me
4. Moses Hogan: Wade in the Water
5. Egon Ziesmann: Joshua fit the battle of Jericho
6. Moses Hogan: Ain’t That Good News
7. Moses Hogan: You Better Min’ How You Talk
8. André J. Thomas: Rockin’ Jerusalem
9. William L. Dawson: Soon Ah Will Be Done
10. Philipp Lawson: Down to the River to Pray
11. Jack Halloran: Witness
12. Moses Hogan: Hear My Prayer
Prémium ajánlatunk azoknak szól, akik nem csak a spirituálékra kíváncsiak: A kamarakórus elmúlt 5 éve során jó néhány olyan darabot énekeltünk, amiket lassanként lemezre is veszünk majd – ezek közül most néhányat ugyanúgy felénekeltünk, és magunk is meglepődtünk, hogy milyen jól sikerültek – annak ellenére, hogy ezeket többségében csak egyszer énekeltük el. Ha kíváncsi vagy rá, nagyon megtisztelő, ha a prémium ajánlatot választod – ebben az esetben CD-k postázásakor azonnal elküldjük.
Mivel azonban ezek nem az eredeti spirituálé-koncepcióhoz tartoztak, ezeket nem CD formában, hanem elektronikusan juttatjuk el hozzád a megadott e-mail címedre. És hogy miket is? 6 kedvencünk, a teljesség igénye nélkül:
13. Magyaróvári Viktor – Tornóczi Köles Ildikó: Tavasztündér
14. Gárdonyi Zoltán: Szelíd szemed
15. Kodály Zoltán: Sík Sándor Te Deuma
16. Tóth Péter: Dormi Jesu
17. Gárdonyi Zoltán: Ahova Te mégy
18. Felix Mendelssohn: 100. zsoltár
Vox Insana Kamarakórus
Szólisták: Uracs Kriszti (4), Foris Anna (6), Hargitai Péter (7)
Vezényel: Orosz Dóra (1,4,7,8,10,11)
Tőri Csaba (2,3,5,6,9,12)
A felvétel 2019 júniusában készült Budapesten, a Bartók Béla Unitárius Egyházközség templomában.
A felvételt készítette: Weisz József
A spirituálé-irodalom legnagyobb része abból az afroamerikai tradícióból származik, amely az Amerikába hurcolt afrikai lakosság népdalaira és hangszeres emlékeire épül.
Az Amerikában túlnyomórészt rabszolgasorban élők számára sok évszázadon keresztül még az írás-olvasás tanulásának lehetősége sem volt adott: ezért történelmük, és hagyományaik megőrzése csak szájról szájra történhetett. Ugyanakkor fogvatartóik a legtöbb esetben ahhoz is ragaszkodtak, hogy eredeti hitüket feladva, az adott közösség hitéhez csatlakozzanak, így pedig akarva-akaratlanul is a keresztrény kultúrkörbe tartozó események, a bibliai történetek ismerete határozta meg az életüket.
Ebből az örökségből táplálkozik tehát népzenéjük, amely egy sajátos egyvelegét alkotja a keresztény szövegi és az afrikai zenei elemeknek: az afrikai törzsi zenék és a gazdag ritmusvilág egyesült egyfajta meghitt, vallásos hangulattal, amelyben ráadásul a konkrét történetek is összekapcsolódtak az afrikai emlékekkel.
Legtöbb esetben a dallamok szövege szimbólumokra épül, ezáltal a generációk között úgy tudott tovább öröklődni a rabszolgaság érzelmi világa, hogy közben a fehér lakossággal nem kellett konfrontálódni a szövegek miatt: amikor folyóról, vagy a nagy víz túloldaláról énekelnek, gyakran az Atlanti-óceán analógiájaként használják, és az egyes bibliai hősök is legtöbbször a saját, olykor elképzelt hőseiket testesítik meg.
Nem nehéz elképzelni, hogy a rabszolgasorban felnőtt gyermekek felnőve mennyire vágyakozhattak egy erős vezetőre, aki képes lesz felszabadítani őket, vagy – ha esetleg ők ezt nem is érhetik meg – utódaikat, és egy jobb világba vezetni a közösséget. Joshua ennek megtestesítője, aki az emberek puszta hangjának segítségével lerombolja Jerikó városát, hogy az igaz(!) emberek élhessenek ott tovább.
A víz egy idő után a Dél és Észak között húzódó Orinoco folyó szimbólumává is vált – miután az északon élő rabszolgák már felszabadultak. Számos olyan történetet ismerünk, amikor szekereken vagy alagutakon át próbáltak meg eljutni a már jobb világnak számító északra, amely szekerek aztán a dalaikban is fontos szerepet kaptak: ha érkezik egy szekér, aki csak teheti, megpróbál rá feljutni, hátha a következő héten már egy boldogabb életre ébredhet. Sajnos ezek a kezdeményezések sokszor mind a rabszolgák, mind az őket bújtatók életébe kerültek, ezért a kockázat nagyon magas volt.
A lemezzel az a célunk, hogy a Magyarországon egyre népszerűbb spirituáléirodalomból hozzunk létre egy olyan válogatást, amely egyszerre tartalmaz kiemelkedő színvonalú darabokat, és közben mégis, az amatőr énekkarok számára is jól énekelhető zenei anyagot.
Moses Hogan: Feel the Spirit című kétrészes albuma nagyon jó lelőhely ebből a szempontból: nagyszerű, széles hangulati spektrumot felölelő darabokat tartalmaz, hatalmas számban, amelyek amellett hogy fantáziadús, kreatív feldolgozások, a legkülönbözőbb kórusok számára tudnak kihívást és könnyebben énekelhető darabokat is ajánlani. A lemez gerincét alkotó Moses Hogan-darabok mellett igyekeztünk néhány igen jelentős szerzőt legalább egy darab erejéig megjeleníteni, így André J. Thomas és William L. Dawson egy-egy szimbolikus alkotása is a műsor részévé vált.
Nem maradhatott ki továbbá Philipp Lawson méltán világhírű Down to the River feldolgozása sem, amelyet a King’s Singers számára írt, valamint a lemezen a Vox Insana Kamarakórus hagyományaihoz illeszkedve ezúttal is szólószextettel hangzik el.
Vox Insana Kamarakórus
A Vox Insana Kamarakórus 2009-ben alakult egy baráti társaságból. A jelenleg 17 tagú amatőr együttest 8 éves fennállása óta a Lantos Rezső-díjas karnagy, Tőri Csaba vezeti. 2016 óta másodkarnagyuk a szintén Lantos Rezső-díjas Orosz Dóra.
A kórus folyamatosan bővülő repertoárja igen széles, a barokk zenekari művektől kezdve, a romantikus kórusműveken át egészen a kortárs darabokig terjed.
Az együttes egyik fő célja az igényes, kreatív kórusok táborát gyarapítani a magyar zenei életben. Ezért többször mérettettek már meg különböző versenyeken, fesztiválokon: 2014-ben a Muzsika hídja nemzetközi kórusversenyen szereztek arany minősítést és különdíjat. 2015-ben a Keszthelyi Dalünnepen „arany dicsérettel“ minősítésben részesültek. A IV. Budapesti Vándor-Révész Fesztivál és Nemzetközi Kórusversenyen arany diplomát kaptak, 2018-ban pedig 3. helyezést szereztek a krakkói Cracovia Cantans kórusverseny Kamarakórus kategóriájában.
Mindeközben a kórus egyre nagyobb szerepet szán kortárs művek bemutatásának és magyarországi terjesztésének. 2018 őszén Emszt András és Szabó Barna egy-egy, a kórusnak komponált oratorikus alkotását mutatták be, majd 2019 nyarán elkészült első önálló lemezük, melyet a kedves hallgató most a kezében tart. A lemez elkészítésének fontos célja, hogy a magyarországi kórusok között is ismertséget és elismertséget szerezzen néhány kiváló spirituáléfeldolgozó életművének, így többek között az itthon még nem közismert Moses Hogan és André J. Thomas műveit helyezték középpontba.
Hagyományos koncertjüknek számít a kétévente megrendezett A kórusból előlépve – koncert, amelyen a kórustagok egyaránt megmutatják tudásukat klasszikus áriák és könnyűzenei művek szólistáiként, valamint szólót énekelve kamarazenei produkciókban is.
A kórustagoknak fontos, hogy ne csak előadják, de meg is ismertessék, ezáltal megszerettessék közönségükkel a kóruséneklést. Koncertjeiken általánosak a karnagy általi magyarázatok és a hallgatóság sokszor aktív részese a zenei élménynek.
Tőri Csaba, karnagy
1987-ben született Budapesten. Zenei tanulmányait a Bartók Konzervatóriumban végezte, tanárai Ugrin Gábor, Szabó Tibor és Igó Lenke voltak. 2012-ben diplomázott a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen Erdei Péter, Párkai István és Kutnyánszky Csaba osztályában karvezetőként.
Karnagyi tevékenysége: 2008 óta a Budapesti Akadémiai Kórustársaság (műv. vez.: Hollerung Gábor) szólambetanítója, 2012-től ugyanott másodkarnagy. Alapító karnagya a Vox Insana Kamarakórusnak (2009) és a Budapesti MediCantare Vegyeskarnak (2011), valamint alapító tagja a Moltopera Társulatnak (2011). 2013 óta az Énekel az Ország budapesti betanító karnagya.
Tanárként 2011 és 2014 között a Budapesti Fazekas Mihály Gimnázium énektanáraként, valamint 2013 óta a Bartók Konzervatórium szolfézs-zeneelmélet tanáraként dolgozik.
A MoltOpera Társulat karmestereként 2012 őszén Mozart: Varázsfuvoláját dirigálta a Művészetek Palotája Fesztivál Színházában, 2014 őszétől pedig Haydn: A lakatlan sziget, valamint Mozart: Szöktetés a szerájból című operáinak karmestere a Magyar Állami Operaház Királyi Lépcsőjén három éven át játszott produkciókban.
Elismerései:
– Fiatal Karvezetők Országos Versenye (2010) – I. hely (Lantos Rezső-díj) és közönségdíj.
– III. Muzsika Hídja Nemzetközi Kórusverseny, Budapest (2014) – Arany Diploma és különdíj a kötelező mű legjobb előadásáért (Vox Insana Kamarakórus)
– Vándor-Révész Nemzetközi Kórusverseny, Budapest (2014) – Ezüst diploma (MediCantare Leánykar)
– Vándor- Révész Nemzetközi Kórusverseny Budapest (2016) – Arany diploma (Vox Insana Kamarakórus)
– Cracovia Cantans Nemzetközi Kórusverseny, Krakkó (2018) – Kamarakórus kategória, 3. helyezés
Orosz Dóra, karnagy
1986-ban, Budapesten született, művész családban. A zenei tagozatos általános iskolát követően a Városmajori Gimnázium Zenei tagozatára nyert felvételt, 2004-ben már a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem budapesti Tanárképző Intézetének első éves Szolfézs- karvezetés és zeneelmélet tanár szakos hallgatója, karvezetés tanárai: Kontra Zsuzsanna, Nemes László Norbert, Thész Gabriella, Matos László. 2008-tól a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem MA Kóruskarnagy szakán Pintér Örsné Kollár Éva, Kutnyánszky Csaba és Horváth Gábor tanítványa. Kórusénekesi tapasztalatait az Angelica leánykarban (2000-2008), majd a főiskolai és egyetemi Alma Mater Énekkarban (2006-2010) szerezte, jelenlegi is tagja az Új Liszt Ferenc Kamarakórusnak (2011-).
2008-2009 között az akkor frissen alakult Budapest Show Kórus Karnagya, 2009-2015-ig a Váci Harmónia Kórus karnagya, 2016 októberétől kezdve a Vox Insna kamarakórus másodkarnagya.
Az egyetemi évek alatt számos kortárs mű bemutatásában részt vett, mind kamaraénekesként alkalmi formációk tagjaként, mind karnagyként is a Szépművészeti Múzeum által rendezett zeneszerző verseny (2008) műveinek betanításával. 2010-ben, diplomahangversenye alkalmával Sztojanov Georgi nagyszabású kórusművét mutatta be az Egyetem Diplomakórusának élén.
Elismerései:
– Lantos Rezső Fiatal Karvezetők Országos Versenye (2008) – III. hely (Lantos Rezső-díj)
– Juhász Frigyes ösztöndíj
– Keszthelyi Dalünnep (2017) – Gálakórus minősítés a kiosztott legmagasabb pontszámmal
(Vox Insana Kamarakórus)
– Székesfehérvári Kamarakórus Verseny – Vox Mirabilis Vándordíj (2017), (Vox Insana Kamarakórus)
– Cracovia Cantans Nemzetközi Kórusverseny, Krakkó (2018) – Kamarakórus kategória, 3. helyezés